Odznaczenie medalem pamiątkowym za zasługi dla Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej
3 czerwca 2023
Święto Ulicy Warszawskiej
21 września 2023
Dzieci ze Specjalistycznych Placówek Wsparcia Dziennego ELEOS nie wyobrażają sobie wakacji bez wspólnego wyjazdu na obóz terapeutyczno-wypoczynkowy. Dlatego też w tym roku wraz z wychowawcami wybrały się do Ostródy, gdzie przez dziesięć dni integrowały się, rozwijały swoje zainteresowania, zwiedzały nowe miejsca oraz zgodnie z tytułem obozu: „W Ostródzie wakacje – budujemy relacje” – pracowały nad zacieśnieniem więzi rówieśniczych. Zadanie finansowane było ze środków Podlaskiego Kuratorium Oświaty.
Podczas wypoczynku wspólnie odkrywaliśmy piękno i historię województwa warmińsko-mazurskiego. W Ostródzie – miejscu naszego zakwaterowania zwiedzaliśmy m.in. Kościół ewangelicko-metodystyczny będący doskonałym punktem widokowym na miasteczko, promenadę czy wieżę Bismarcką. Nie mogło również zabraknąć plażowania nad pobliskim jeziorem Sajmino.
Podążając Szlakiem Kopernikowskim zawitaliśmy do Olsztyna. Tam swoje majestatyczne, historyczne oblicze ukazał nam Zamek Kapituły Warmińskiej, w którym Mikołaj Kopernik mieszkał i pracował. Przed wejściem do Zamku ustawiono rzeźbę astronoma, która ma formę ławeczki – przysiedliśmy się więc, „potarliśmy nosa” Kopernika na szczęście i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Spacerując po olsztyńskiej starówce ujrzeliśmy również zabytkowe kamienice, Stary Ratusz, amfiteatr im. Czesława Niemena czy Wysoką Bramę. Odwiedziliśmy także Lidzbark Warmiński, a tam Zamek Lidzbarski - historyczną rezydencję biskupów warmińskich i miejsce zamieszkania Kopernika. Przechadzając się Bulwarami nad Łyną skorzystaliśmy nie tylko z placu zabaw, ale również zobaczyliśmy niezwykłe muzyczne drzewko oraz „spotkaliśmy” pomniki trzech postaci związanych z Lidzbarkiem – Ignacego Krasickiego, Mikołaja Kopernika i Napoleona Bonaparte. W samej Ostródzie przytrafiła nam się niespodzianka - obejrzeliśmy inscenizację bitwy pod wodzą Napoleona. Rekonstrukcja bitwy zrobiła na nas ogromne wrażenie.
Podczas kilku wycieczek udało nam się zobaczyć: jeden z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno - rezydencyjnej w Europie Środkowej – Zamek w Malborku, Zespół pałacowo - parkowy w Karnitach, Pola Grunwaldzkie uznane za Pomnik Historii, a także Zamek Krzyżacki w Działdowie. Zdobyliśmy nawet Górę Dylewską, najwyższe wzniesienie województwa warmińsko-mazurskiego i zawitaliśmy nad morze (niektórzy widzieli je po raz pierwszy!) – do Sztutowa. W Szymanowie odwiedziliśmy zwierzaki tj. konie, osły, bydło szkockie, jelenie, kangury czy strusie w Parku Zwierząt a w Arboretum byliśmy pod ogromnym wrażeniem różnorodności i piękna roślinności. Prawdziwą gratką okazała się niemal całodniowa zabawa w Rodzinnym Parku Rozrywki „Nowa Holandia”: dmuchańce, zjeżdżalnie, karuzele, ścianki wspinaczkowe, trampoliny i zabawa w iluzje to jest to, co dzieci lubią najbardziej! Zdecydowaliśmy się również na krótki pobyt w Miłomłynie, miejscowości uzdrowiskowej. Zobaczyliśmy tam Wieżę Widokową, Śluzę na Kanale Elbląskim, Przystań Wodną, a przechadzając się po trasie leczenia spacerowego, przekonaliśmy się, że jest to idealne miejsce na relaks i odpoczynek w przedostatni dzień obozu.
Czy to wszystko, co robiliśmy podczas obozu? Oczywiście, że nie! Doskonaliliśmy swoje umiejętności pływackie w "Aqua Ostróda”, plażowaliśmy na kąpielisku w Lidzbarku Welskim i nad Jeziorem Wielochowskim. Jak co roku wychowawcy zadbali o to, aby w czasie wolnym w atrakcyjny sposób zapoznać młodzież z postaciami wybitnych pisarzy, poetów i artystów, takich jak: Wojciech Korfanty, Paweł Edmund Strzelecki, Aleksander Fredro, Aleksandra Piłsudska, Maurycy Mochnacki, Jadwiga Zamoyska, Jerzy Nowosielski oraz Mikołaj Kopernik, Jan Matejko i Wisława Szymborska. Wieczorami wspólnie spędzaliśmy czas w trakcie ciekawych zajęć organizowanych przez wychowawców, takich jak: zajęcia programowania z robotem Photon, „Muzyczny show z twórczością W. Szymborskiej”, plener malarski poświęcony i inspirowany twórczością Jerzego Nowosielskiego „Młodzi, kontynuatorzy Profesora Jerzego”, teatr A. Fredry, quiz związany z Symbolami Narodowymi pt.: „Kocham Polskę”, turniej „Astromisja”. Mogliśmy pracować nad lepszym poznaniem kolegów i koleżanek podczas integracyjnej gry terenowej, a także pokazać wszystkim nasze talenty i pasje w „Obozowym Talent Show”. Znaleźliśmy też czas na turniej „Sport na wesoło”, mecze piłki nożnej i siatkowej, na które wszyscy czekali.
Dziesięć obozowych dni spędziliśmy aktywnie: zwiedzanie, rozwijanie zainteresowań, zdobywanie nowych umiejętności oraz wspólna zabawa; to wszystko towarzyszyło nam podczas pobytu w Ostródzie. Czas spędzony wspólnie z kolegami, koleżankami i wychowawcami pozwolił podopiecznym placówek odpocząć od codziennych obowiązków i trudności jakie spotykają ich na co dzień.
Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrektora Internatu Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Ostródzie - Pana Tomasza Brzeskiego i Pani Wicedyrektor Marii Jędrzejczyk za okazaną życzliwość, pomoc i gościnność, pracownikom kuchni za przepyszne i obfite posiłki oraz niezawodnej jak co roku Firmie Przewozy Autokarowe „SOKÓŁ” – Wiesław Sokół.
Nasze przedsięwzięcie nie odbyłoby się bez pomocy darczyńców, którzy wsparli organizację wypoczynku, tj. Nibe-Biawar Sp. z.o.o., MPEC w Bielsku Podlaskim, Firma KAN Sp. z.o.o., Fundacja Arhelan, Jan Gawryluk Siemiatycze, Evangelische Kirche In MittelDeutschland, Evangelische Kirche der Pfalz. Serdecznie im za to dziękujemy!